7 věcí, které byste měli vědět o iracionální vině

Autor: Darlene Lancer

Vina může v některých případech ve skutečnosti vést k sebezdokonalování a budování sebeúcty. Problém spoluzávislých spočívá v tom, že jejich vina je obvykle iracionální a pramení z hanby a špatných hranic. Studie ukazují, že zdravá vina povzbuzuje lidi k větší empatii k druhým, k nápravě a ke zlepšování. Na druhou stranu hanba způsobí, že se budete cítit méněcenní, nedostateční nebo špatní v tom, kdo jste, ve srovnání s tím, co jste udělali.



Maximální dávka theaninu

Nezdravá vina brání sebepřijetí. Odpuštění sebe sama je pro sebeúctu zásadní. Přesto pro mnoho spoluzávislých zůstává sebepřijetí nepolapitelné kvůli nezdravé vině - někdy po celá desetiletí nebo na celý život. Může to být neutuchající zdroj bolesti. Možná budete mít přesvědčení, že byste se měli cítit provinile a odsoudit se - ne jednou, ale znovu a znovu - nebo se ve vašem podvědomí může vřít. Ať tak či onak, tento druh viny je zákeřný a sebezničující a může sabotovat vaši schopnost najít štěstí a dosáhnout svých cílů.



Pokud se cítíte provinile, měli byste prozkoumat následující věci:

  • Vina by se neměla táhnout a zaměstnávat vás. Pokud je vina iracionální a není zproštěna viny, může to vést k hanbě. Místo posílení empatie a sebezdokonalování má opačný účinek. Způsobuje větší sebeobtěžování a podkopává sebe i vztahy. Podporuje také agresi a depresi.



  • Možná se zbytečně trestáte. Jste na sebe tvrdší než ostatní? Trestali byste někoho znovu a znovu za chybu, nebo byste mu odpustili?

  • Vina vyvolává vztek a odpor nejen vůči sobě, ale i vůči ostatním lidem, aby ospravedlnila vaše činy. Hněv, zášť a pocit viny vysaje vaši energii. Udržují vás v minulosti a zabraňují vám v pohybu vpřed. Lepším přístupem je považovat své chyby za příležitosti učení. Jistě, příště budete mít další šanci dělat věci jinak.

  • Vina za vaše myšlenky a pocity spíše zhoršuje, než podporuje sebepřijetí. Můžete se cítit provinile nejen za své činy, ale také za své myšlenky (například když někomu přejete bolest, neštěstí nebo dokonce smrt); vaše pocity (jako hněv, chtíč nebo chamtivost); nebo váš nedostatek citů (například neopětování lásky nebo přátelství nebo nepociťování zármutku nad ztrátou někoho blízkého).



  • Možná se cítíte provinile za to, co ostatní udělali. Kvůli nedostatku hranic a nízké sebeúctě je běžné, že spoluzávislí nesou vinu za chování ostatních. I když je to iracionální, můžete se cítit provinile za myšlenky, vlastnosti, pocity a činy někoho jiného.

    značka inzulínu lispro
  • Možná přijímáte projekce ostatních. Můžete se soudit na základě viny nebo falešného obvinění, které vycházejí od ostatních, a které přijímáte jako pravdivé. Například násilník nebo narkoman vás může vinit, abyste se vyhnuli odpovědnosti, ale tuto vinu na sebe berete. Pokud je váš partner narcista, mohli by vás obvinit ze sobectví, přestože váš partner je ten sobecký.

  • Racionalizace nebo ignorování viny pomáhá jen dočasně, ale není to totéž jako odpuštění sobě. Alternativně se bití prodlužuje vinu a stud a poškozuje vaši sebeúctu. Nejlepším přístupem je postavit se tomu, co jste udělali, přijmout odpovědnost, podrobit se sebezkoumání a přijmout nápravná opatření.